Tangent

0001_TRKK_kommunikasjonsK_750x750px_tangent.png

Vi tilbyr undervisning på mange slags tangenter og strenger. Her kan du velge mellom harpe, kirkeorgel, trekkspill og piano. I tillegg tilbyr vi synthlab, hvor man lærer å programmere musikk ved hjelp av synthesizer. Instrumentene har svært forskjellig historie og bruksområde. Pianoet er kanskje det aller mest populære instrumentet i vår avdeling , og er det instrumentet som flest søker på i kulturskolen.

Piano

Piano er et populært og allsidig instrument, som brukes i mange sammenhenger og sjangere.

Innhold i undervisningen
Innhold i undervisningen baseres på fagplan for piano
Undervisningen vil bli tilpasset ditt nivå. Bruk merknadsfeltet i søknaden for å gjøre oss oppmerksom på spesielle forhold.

Alle bydeler

Vi forutsetter at eleven har tilgang til piano for jevnlig øving, og både akustisk og digitalt piano egner seg for dette.

Vi anbefaler i utgangspunktet ikke keyboard som øvingsinstrument for vår undervisning, selv om det er bedre enn å være uten instrument. Elevene må regne med å kjøpe noter og lærebøker underveis.

Orgel

Kirkeorgel/pipeorgel er et spennende og utfordrende instrument, og det er for tiden etterspørsel etter flere organister.

Innhold i undervisningen
Spilleteknikk
Musikkteori og gehør
Sjangerforståelse/repertoar
Skapende musisering - Komposisjon og improvisasjon
Framføring

Ilen kirke

Elevene får også tilbud om å bli medlem i Orgelklubben Ludvig.

Elevene avtaler aktuelle instrument for daglig øving med lærer, og får gjerne også gjort avtaler om øving i lokale kirker i byen.

Synthlab

Synthlab er et samspilltilbud hvor vi ønsker å skape gode kreative og sosiale miljø som utforsker og skaper elektronisk musikk i flere retninger. Elevene vil bli kjent med programmering av fysiske synthesizere, arrangering og samspill.

10 - 20 år

Forkunnskaper
Det er en fordel om elevene også går på piano

Elever bør ha  tilgang på egne synthesizere for øving og egenutvikling. Det finnes både nytt og brukt utstyr i alle prisklasser, og også en del gratis eller svært billig via PC og nettbrett. Ta kontakt med lærer for tips.

Undervisningssted
Bispehaugen skole, Brundalen skole, Dalgård skole og ressurssenter, Huseby skole og Sørborgen skole.

Trekkspill

Vi tilbyr undervisning på knappetrekkspill/accordion. I instrumentalundervisningen legger vi særlig vekt på å ta vare på og utvikle elevens spilleglede og mestringsfølelse, egen musikalitet.

Olavshallen og Singsaker

Elevene får leie instrument fra kulturskolen

Innhold i undervisningen baserer seg på fagplan for musikk.

Hvilket instrument skal jeg velge?

Akustisk piano og flygel
Et klassisk instrument for alle stilarter og nivåer, som danner basis for store deler av vår undervisning

Akustiske instrument har rikere klang og spillbarhet enn digitale piano
Må vedlikeholdes og stemmes - dette er en jobb for pianostemmere, gjerne 1-2 ganger per år.
Trenger ikke elektrisitet
Pent møbel, men krever litt plass
Et relativt kostbart instrument, men det går også an å gjøre gode bruktkjøp

Digitalt piano (elpiano)
Elektrisk alternativ til vanlig piano
Vektede tangenter - etterlikner et akustisk piano
Tar lite plass, relativt lett å flytte på
Sustainpedal behøves i tillegg, men følger ofte med
Mulighet for øving med hodetelefoner
Fås i ulike prisklasser og modeller, fra ca 3000,- nytt.

Keyboard
Vi anbefaler i utgangspunktet ikke keyboard som instrument, med mindre det er for dyrt å kjøpe et akustisk eller el-piano for å komme i gang med spillingen.

Noen synes det er gøy å spille med rytmeboks og akkompagnement.
Lettere tangenter enn piano (ikke vektede)
Sustainpedal behøves i tillegg, koster fra 300,-
Hodetelefonuttak
Mange ulike lyder og autokompfunksjoner
Lav pris på de rimeligste modellene, for tiden ca 1700,- nytt
Flere rimelige versjoner for nybegynnere, velg et med minimum 61 tangenter

Synth/synthesizer
Anbefales for elever som ønsker å jobbe med elektronisk musikk gjennom undervisningstilbudet Synthlab eller på egenhånd.

Synther er egnet for å spille, skru og programmere lyder på, eller bruke ferdiglagde lyder
Lettere tangenter enn piano (ikke vektede)
En del synther er ikke spesielt egnet for ordinært pianospill
Hodetelefonuttak, og mulig å tilkoble forsterker eller stereoanlegg