Gitar & Bass

0001_TRKK_kommunikasjonsK_750x750px_gitar_v3.png

Gitaren er et svært populært og allsidig instrument som benyttes i mange musikksjangere. Gitar benyttes som soloinstrument, og i mange slags samspill: band, klassisk gitarensemble, visesang m.m.

El.bassen er et viktig instrument i alle typer band. Bass er et utrolig tøft instrument som har som viktigste oppgave å holde rytmen i musikken. Det er forholdsvis liten ventetid for å komme inn på bass ved kulturskolen.

Gitar

Kulturskolen tilbyr grunnleggende gitaropplæring. Etterhvert kan man velge om man vil spille akustisk eller elektrisk gitar. I instrumentalundervisningen legger vi særlig vekt på å ta vare på og utvikle elevens spilleglede og mestringsfølelse, egen musikalitet. Undervisningen er tilpasset ditt nivå. Det er derfor viktig at du merker søknaden med tidligere undervisning og spesielle ønsker.

Aldersgrense: 8 - 20 år

Innhold i undervisningen:

• grunnleggende spilleteknikk
  • grep/notelære/teori
  • rytmisk trening
  • samspill

Elever må selv stille med instrument

Undervisningssted
Alle bydeler

Samspill: Band, Rett i band, Klassisk gitarensemble

El.bass

Aldersgrense: 10- 20 år

Innhold i undervisningen:

• grunnleggende spilleteknikk
  • grep/notelære/teori
  • rytmisk trening
  • samspill

Utstyr: Elever må selv stille med instrument

Undervisningssted: Bispehaugen skole

Samspill: Band, Rett i band

Band

På kulturskolen kan du spille i band. Etablerte band kan søke sammen eller du kan spørre instrumentallæreren din om det finnes et band hvor du kan bli med. Du kan også søke direkte på disiplinen "band". Da er det viktig at du spesifiserer på søknadsskjemaet hva du kan, og hva du har lyst til å spille.

Rett i band

Dette er tilbudet der du får bli kjent med alle instrumentene i et band. Vi fokuserer på å oppleve mestring og glede gjennom samspill. Alle deltagere får tilegne seg de mest grunnleggende ferdigheter på gitar, bass, trommesett og tangentinstrumenter.

Kulturskolen har god erfaring med samspill som metode for læring.

Dette kurset gir deg de beste forutsetninger, til å gjøre et klokt valg, om du ønsker å fortsette med noen av disse instrumentene i ordinær instrumentalundervisning.

De som ønsker kan fortsette som band i kulturskolen.

Alder: 10-11 år (Begynneropplæring)

Undervisningssteder: Bispehaugen skole, Brundalen skole, Byåsen skole, Huseby skole, Lade skole, Strindheim skole og Ranheim skole.

Kurset varer i ett skoleår og inneholder ofte både opptreden på profesjonell scene og studioinnspilling.