Tilrettelagte tilbud

Visuelle+kunstfag+TKK+september+2018+Small+(61+of+147).jpg

I kulturskolen har vi en egen avdeling der vi tilbyr tilpasset musikkopplæring for barn og unge med ulike utfordringer og/eller funksjonsnedsettelse. Vi vektlegger elevens styrker og potensial i opplæringen. Vi fokuserer på:

• vennskap
  • musikkglede
  • samspill
  • mestring
  • tilhørighet
  • elevens ressursområder

I avdelingen har vi pedagoger med god kompetanse på musikk og spesialpedagogikk. Vi har musikkpedagoger med lang erfaring med å tilrettelegge for et godt tilpasset opplegg for elevene, både individuelt og i gruppe. Pedagogene vektlegger å bruke musikk for å motivere, lage struktur
og oppnå kontakt og kommunikasjon med elevene. Dette stimulerer språkutvikling, oppmerksomhet og styrker motorikk og koordinasjon.

Pedagogene legger til rette for trygghet og nye handlingsmuligheter for elever med ulike utfordringer, og innholdet i timene tilpasses elevens måte å delta på, i dialog med elevens foresatte. Elever og foresatte kan selv velge om de ønsker å delta i gruppe eller individuelt. Det er mulig å kombinere gruppe og individuell undervisning.

Tilbudet gis i kulturskolens lokaler i Olavskvartalet og ved Dalgård skole.

Ingen aldersgrense, men vi prioriterer elever under 20 år.

Tegnsang

Byomfattende tegnsang ved Trondheim kulturskole

Kulturskolen har fått midler fra Damm stiftelsen for å etablere byomfattende tegnkor i Trondheim. Midlene er gitt  på bakgrunn av at det per i dag finnes seks tegnkor på seks ulike skoler i Trondheim, og at det derfor er et behov for å gi et tilbud til barn og unge som ikke har det fra før på sin skole.

Året 2024 skal vi opprette tegnkor på Huseby skole i SFO-tiden, hver torsdag 14-15.

I Olavshallen vil det være et tilbud for alle elever på barneskoler i Trondheim, torsdager 17-18.

Tilbudet vil være gratis i prosjektperioden.

Dette er tegnsang

• Tegnsang er inkluderende fordi det alminneliggjør bruk av tegn, etablerer vennskap, som igjen bidrar til økt forståelse mellom barn med hørselstap og hørende barn
    • Tegn hentet fra norsk tegnspråk for å støtte hovedordene i sangteksten.
    • Tegnsang bidrar til at man blir mer avslappet til bruk av egen stemme fordi fokuset også er på det visuelle
    • Tegnsang kan gjøre det lettere å få kontakt med mennesker med hørselstap, fordi man har et repertoar som utgangspunkt i kommunikasjonen
    • Tegnsang er morsomt og visuelt vakkert å se på
    • Tegnsang kan bidra til kontakt mellom barn og voksne med hørselstap over hele verden